Muzeum Polskiej Piosenki kosztowało 19 milionów złotych. Otwarcie 27 sierpnia

Artur  Janowski
Artur Janowski
Dzięki  wystawie w amfiteatrze poznamy historią polskiej piosenki- od 20-lecia międzywojennego do współczesności. Każdy zwiedzający muzeum otrzyma audioprzewodnik ze słuchawkami.
Dzięki wystawie w amfiteatrze poznamy historią polskiej piosenki- od 20-lecia międzywojennego do współczesności. Każdy zwiedzający muzeum otrzyma audioprzewodnik ze słuchawkami. Fot. Sławomir Mielnik
Tyle łącznie kosztowało nas powstanie Muzeum Polskiej Piosenki. Już 27 sierpnia każdy będzie mógł sprawdzić, czy warto było wydać takie pieniądze z budżetu miasta.

Muzeum, zaplanowane pod widownią amfiteatru, rodziło się w wielkich bólach od 2007 roku, ale wygląda na to, że bardzo długi poród właśnie dobiega końca. W tym tygodniu ruszą odbiory techniczne multimedialnej ekspozycji muzeum, uruchomienie placówki zaplanowano na 27 sierpnia, z tym, że dzień wcześniej odbędzie się koncert poprzedzający uroczyste otwarcie MPP.

To, ile tak naprawdę kosztowała budowa muzeum, postanowił sprawdzić radny miejski Marcin Gambiec (mniejszość niemiecka).

- Interesowało mnie także, jak kosztowne będzie utrzymanie muzeum po jego otwarciu - przyznaje radny.

Z informacji przygotowanej przez urząd miasta wynika, że od 2010 roku (rozpoczęcie projektowania pomieszczeń) aż do tego roku, stworzenie muzeum kosztowało w sumie 18,9 mln złotych.

Na tę kwotę składają się koszty przygotowania pomieszczeń, wyposażenia, a także budowy ekspozycji i licencji za odtwarzane niemal non stop utwory. Roczne wydatki na utrzymanie muzeum oszacowano na ponad 2,5 mln zł, w tym mieszczą się pensje 18 pracowników, wydatki na imprezy, czy utrzymania muzeum.

Te kwoty robią wrażanie, zwłaszcza że Muzeum Polskie Piosenki nie jest duże, bo zajmuje powierzchnię niecałych 1700 metrów kwadratowych.
- Ale gdyby było większe, to i koszty budowy byłby nieporównywalne do tych, o jakich mówimy obecne - przekonuje Jarosław Wasik, który w 2012 roku został dyrektorem muzeum z zadaniem uratowania całego projektu. - Tak dla porównania: na niedawno otwarte wrocławskie Hydropolis wydano 59 milionów złotych, a Muzeum Historii Żydów Polskich Polin kosztowało ponad 300 mln zł. Duże, multimedialne muzeum to też duże wydatki.

W Opolu też nie zabraknie multimedialnej ekspozycji, a dzięki niej poznamy historią polskiej piosenki - od 20-lecia międzywojennego do współczesności. Każdy zwiedzający otrzyma audioprzewodnik ze słuchawkami. Urządzenie będzie funkcjonować wspólnie ze ścianami multimedialnymi, gdzie zobaczymy filmy, plakaty, zdjęcia i inne materiały.

Będzie o disco polo

Nie zabraknie np. informacji o fenomenie disco polo, czy festiwalach muzycznych Polsatu. Na zwiedzających czekać mają też m.in. szuflady z muzealiami, stare radia, budki do nagrywania piosenek, a na antresoli znajdziemy szafę z kostiumami, jakie posiada muzeum, a także kule, gdzie zobaczymy Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej. Już zdecydowano, że bilet dla osoby dorosłej będzie kosztować 15 zł, a ulgowy 10 zł. Muzeum ma być czynne przez sześć dni w tygodniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska