Opole szykuje przychodnię geriatryczną - poradnię dla osób starszych

Artur  Janowski
Artur Janowski
W Opolu żyje  ponad 20 tysięcy seniorów, ale ta liczba stale się zwiększa. Wiele z tych osób już potrzebuje dodatkowej opieki.
W Opolu żyje ponad 20 tysięcy seniorów, ale ta liczba stale się zwiększa. Wiele z tych osób już potrzebuje dodatkowej opieki.
Poradnia geriatryczna powstać może jeszcze w tym roku przy przychodni Zaodrze. Takiego miejsca w naszym mieście brakuje już od wielu lat.

Najbliższe poradnie dla osób starszych znajdują się w Nysie i Kluczborku. Wprawdzie w Opolu przyjmują lekarze geriatrzy, ale za wizyty u nich trzeba płacić. Tymczasem urząd miasta chce stworzyć specjalistyczną poradnię, która miałaby kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia i tym samym osoby starsze nie musiałyby ponosić dodatkowych kosztów.

- Zaczynamy od zmiany statutu przychodni i jednego lekarza geriatry, ale na tym na pewno nie poprzestaniemy - opowiada Dariusz Sołek, naczelnik wydziału polityki społecznej w Urzędzie Miasta Opola.

Warto pamiętać, że lekarz geriatra dokonuje kompleksowej oceny sprawności funkcjonalnej i stanu psychicznego pacjenta. Dzięki temu często ogranicza konieczność wizyt u innych specjalistów, zmniejsza także ilość leków, co z kolei wpływa nie tylko na komfort pacjenta, ale też pozytywnie wpływa na jego finanse.

- Chcielibyśmy poradnię uruchomić jeszcze w tym roku, ale wiele zależy od tego, czy szybko dojdziemy do porozumienia z Narodowym Funduszem Zdrowia - opowiada Sołek. - Wiem, że NFZ też widzi potrzebę takiej poradni w stolicy województwa, bo osób starszych przybywa i ten trend się nasila. Chcemy im pomóc m.in. poprzez stworzenie poradni, ale to tylko jedno z działań, jakie obecnie podejmujemy z myślą o seniorach.

Ostatnio najgłośniej było o rozdawaniu kopert życia (są w nich informacje o chorobach czy przyjmowanych lekach przez daną osobę), a także o telefonie życzliwości (77 44 12 370, we wtorki i czwartki od godz. 17 do 19), pod którym seniorzy mogą szukać porad oraz różnego rodzaju pomocy.

- Telefon świetnie się sprawdził, być może niebawem będziemy musieli uruchomić drugi numer - opowiada Iwona Niedojadło, kierownik Centrum Informacji i Edukacji „Senior”, które działa przy urzędzie miasta. - Okazuje się, że seniorzy dzwonią, ale często te rozmowy trwają bardzo długo, a w tym czasie kolejna osoba nie może się już dodzwonić.

Przypomnijmy, że niedawno ratusz uruchomił też stronę internetową dla seniorów: www.seniorwopolu.pl, wydaje gazetę dla osób starszych, działa też Rada Seniorów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska