Telefon Życzliwości dla seniorów działa w Opolu

Artur  Janowski
Artur Janowski
Przy Telefonie Życzliwości dyżurowali w czwartek Grażyna Pasińska i Piotr Langner. Dyżury organizowane są we wtorki i czwartki od godziny 17 do 19. Nr Telefonu Życzliwości to 77 441 23 70.
Przy Telefonie Życzliwości dyżurowali w czwartek Grażyna Pasińska i Piotr Langner. Dyżury organizowane są we wtorki i czwartki od godziny 17 do 19. Nr Telefonu Życzliwości to 77 441 23 70. Krzysztof Świderski
W Opolu zaczął działać telefon, pod którym seniorzy mogą szukać porad oraz różnego rodzaju pomocy. Opolski Telefon Życzliwości to tylko jeden z elementów nowej polityki senioralnej miasta.

Telefon o numerze 77 441 23 70 będzie działać w każdy wtorek i czwartek od godziny 17 do 19. Opolski Telefon Życzliwości adresowany jest dla seniorów, a szczególnie dla osób powyżej 60. roku życia.

- Oferujemy bezpłatną pomoc prawną, ale można dzwonić także po to, aby dowiedzieć się, jak załatwić różne sprawy w urzędach, jak korzystać z ulg oferowanych przez miasto czy zajęć organizowanych przez stowarzyszenia - mówi Iwona Niedojadło, kierownik Centrum Informacji i Edukacji „Senior”, które działa przy urzędzie miasta. - Ten telefon to również próba znalezienie lekarstwa na samotność osób w wieku 60 plus. Dlatego można dzwonić także po to, aby porozmawiać. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że czasem zwykłą rozmowa może zdziałać cuda i poprawić samopoczucie.

W Opolu taka usługa to nowość, ale stolica regionu będzie drugim miastem w Polsce gdzie działa telefon życzliwości.

Pierwszy pojawił się w Łodzi w 2015 roku i tam - jak przekonują urzędnicy - zainteresowanie jest spore.

- Konsultowaliśmy się z Łodzią, gdzie telefon obsługują wyłącznie seniorzy - opowiada Niedojadło. - U nas będzie inaczej, bo powstała znakomita grupa 20 wolontariuszy w różnym wieku. Są to specjaliści z różnych dziedzin, którzy chętnie dzielą się informacją, wiedzą i życzliwością z osobami ich potrzebującymi w każdej sytuacji życiowej. Ustaliliśmy, że będą dyżurować w dwie osoby, bo dzięki temu mogą się uzupełniać wiedzą, a także lepiej pomagać w sytuacjach kryzysowych. Musimy być gotowi także na to, że zadzwoni np. potencjalny samobójca.

Telefon zainstalowano w Centrum Informacji i Edukacji „Senior” na ulicy Koraszewskiego, ale to także inicjatywa Banku Usług Wolontarystycznych 60+ oraz Parafialnego Klubu Seniora przy Parafii Przemienienia Pańskiego.

- Jako urząd miasta zapewniamy lokal i telefon, a organizacje wolontariuszy, którzy będą się szkolić pod kątem obsługi Opolskiego Telefonu Życzliwości - wyjaśnia Niedojadło.

W Łodzi usługa funkcjonuje przez trzy dni i niewykluczone, że w Opolu w przyszłości będzie podobnie.

- Wszystko zależy od zainteresowania ze strony seniorów - tłumaczy Niedojadło.

Warto pamiętać, że telefon choć wyjątkowy, to jest tylko jednym z elementów nowej polityki miasta wobec seniorów. Już wcześniej powołano społeczną Radę Seniorów, a także centrum „Senior”. - W starszych osobach drzemie ogromny potencjał, którzy trzeba umiejętnie wydobyć, a także przekonać ich, aby wychodzili z domu i nadal byli aktywni - twierdzi Niedojadło.

Jeszcze w tym roku „Senior” ma zmienić lokalizację i działać będzie w jednym z pustych obecnie lokali na Rondzie.

- Chcemy mieć więcej miejsca, a tym samym większe możliwości do działania - tłumaczy Niedojadło.

W Opolu funkcjonuje już Koperta Życia dla seniorów (plastikowa koperta w której znajdują się ważne informacje dla lekarza lub ratowników medycznych), a od stycznia 2017 roku będzie działać Karta Seniora na wzór Karty Opolska Rodzina. Karta ma uprawniać do zniżek na obiekty rekreacyjne, ale na razie szczegóły tego pomysłu są jeszcze opracowywane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska