Opolski Teatr Lalki i Aktora współpracuje ze szkołami i przedszkolami

Anna Konopka
Anna Konopka
Podczas konferencji w teatrze lalki i aktora podpisano dzisiaj sześć listów intencyjnych dotyczących objęciem patronatu przez teatr wybranych klas.
Podczas konferencji w teatrze lalki i aktora podpisano dzisiaj sześć listów intencyjnych dotyczących objęciem patronatu przez teatr wybranych klas. Mat. OTLiA
Podczas konferencji „Edukacja teatralna w szkole – potrzeby i wyzwania” spotkali się w środę dyrektorzy opolskich placówek oświatowych. Prócz dyskusji, sześć placówek podpisało listy intencyjne mówiące o objęciu patronatem teatru ich klas.

Pierwsze spotkanie dotyczące edukacji teatralnej w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora odbyło się pod koniec września. Gościło na nim ponad 70 dyrektorów z opolskich szkół.

- Już wtedy rozmawialiśmy o różnych formach współpracy teatru ze szkołami z Opolszczyzny, a szczególnym zainteresowaniem cieszyły się kwestie klasy patronackich – przypomina Alicja Morawska-Rubczak, pedagog teatru i kierownik literacki Opolskiego Teatru Lalki i Aktora.

W efekcie dzisiaj kolejnych pięć szkół i przedszkole z Opolszczyzny zostało objętych patronatem OTLiA. Należą do nich: Publiczne Gimnazjum nr 10 w Opolu (kl. III), I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu (kl. II), Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Nasza Szkoła” w Opolu (grupa teatralna), Publiczne Gimnazjum nr 5 im. Aleksandra Kamińskiego w Opolu (kl. I), Publiczne Gimnazjum nr 7 im. Generała Władysława Andersa w Opolu (kl. I) i Przedszkole Publiczne nr 56 w Opolu.

Pracownicy teatru lalki i aktora zachęcają kolejne szkoły i przedszkola do udziału w projekcie.

- Naszym celem jest stworzenie grupy młodych ludzi, którzy są zainteresowani pracą i działaniami teatralnymi, postrzegają teatr jako miejsce spotkania. Chcemy potraktować teatr również jak miejsce komunikacji i samodoskonalenia, a nie tylko jako miejsce dla osób marzących o graniu na scenie – tłumaczy Alicja Morawska-Rubczak.

Ideą patronatu OTLiA są m.in.: warsztaty prowadzone przez pedagog teatru, aktorów i artystów współpracujących z teatrem, dyskusje po przedstawieniach, możliwość uczestniczenia w próbach czy lekcje teatralne.

- My już wiemy, że młodzi mogą przychodzić na spektakle, warsztaty, ale mogą też konfrontować swoje pomysły teatralne. Pole do działania jest wielkie. Główną korzyścią jest to, że trochę „odczarowujemy” nasz teatr, z drugiej strony mamy ludzi, którzy regularnie biorą udział w szerokim spectrum naszych działań – mówi Alicja Morawska-Rubczak.

Warto dodać, że nie wszystkie grupy objęte patronatem są złożone z uczniów, którzy szkolą się w klasach o profilu humanistycznym z naciskiem na teatr.

- Często wśród tych naszych grup pojawiają się dzieci ze zwykłych klas. To młodzi ludzie którzy wcześniej nie zainteresowali się teatrem, ale okazuje się, że chcą tu przyjeżdżać, wciągają ich tematy, chcą dyskutować. Korzyści czerpią także i nauczyciele, którzy się szkolą na naszych warsztatach i czerpią inspiracje – wyjaśnia pedagog.

Uczniowie stają m.in. przed szansą poznania struktury funkcjonowania teatru, dowiadują się jak jest zbudowana scena, jakie obowiązki mają pracownicy techniczni, spotykają się z nimi i rozmawiają o ich pracy.

Ważnym punktem spotkania był temat innowacji pedagogicznej, „Słowo-obraz-ruch-wrażenie” opracowanej przez Agatę Mormul i Edytę Szczyrbę-Goździk z Zespołu Szkół w Kietrzu, realizowanej we współpracy z OTLiA.

- To jest żywy przykład tego, w jaki sposób nauczyciel znalazł pomysł na to żeby włączyć różne działania teatralne w życie – kończy Alicja Morawska-Rubczak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska