Pisemny egzamin obowiązkowy z angielskiego na poziomie podstawowym wypadł bardzo dobrze. Uczniowie szkół publicznych lepiej go zdali niż licealiści ze szkół niepublicznych. Eksperci IBE zalecają jednak młodszym rocznikom, by intensywniej ćwiczyli umiejętność tworzenia wypowiedzi, a także by uczyli się słownictwa i gramatyki w kontekście konkretnych sytuacji.
Średnie osiągnięcia licealistów (absolwenci techników maturę według nowej podstawy będą zdawać za dwa miesiące) na obowiązkowym egzaminie z angielskiego są bardzo wysokie: średni wynik – 77 proc. punktów, mediana – 98 proc. punktów. Na Opolszczyźnie średni wynik to 78 proc. punktów. Najwyższy jest w Opolu, gdzie przeciętny licealista zdobył 84 proc. punktów.
Taki dobry wynik egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym utrzymuje się co najmniej od 2010 roku i świadczy o wysokich umiejętnościach polskich abiturientów w stosunku do zakładanego poziomu docelowego egzaminu.
Egzamin sprawdza rozumienie ze słuchu, rozumienie wypowiedzi pisemnych, znajomość środków językowych i tworzenie wypowiedzi pisemnych. Najwyższe wyniki uczniowie osiągnęli w zakresie rozumienia wypowiedzi pisemnych, najniższe – w zakresie znajomości środków językowych. A właśnie istotną zmianą było wprowadzenie oddzielnych zadań sprawdzających tę ostatnią.
Zróżnicowanie umiejętności uczniów najbardziej widać w zdolności tworzenia wypowiedzi pisemnych. Sprawność pisania wymaga bardzo dużego nakładu pracy i nie zawsze jest wystarczająco rozwijana. Są uczniowie, którzy nawet nie podejmują się takich zadań na egzaminie, albo piszą niekomunikatywnie.
Uczniowie liceów ogólnokształcących z terenów wiejskich osiągają znacząco niższe wyniki niż ich koledzy uczęszczający do liceów miejskich, w szczególności położonych w dużych miastach. Potwierdza to analiza wyników absolwentów szkół poszczególnych powiatów. Najwyższe osiągnięcia uzyskują bowiem uczniowie z największych miast, najniższe – z liceów położonych w powiatach ziemskich, które okalają powiaty grodzkie, szczególnie te z miastami o średniej wielkości. Wpływają na to głównie mniejsze zasoby kulturowe, społeczne i materialne rodzin uczniów z mniejszych miejscowości, praktyczny brak selekcyjności szkół na mniejszych rynkach edukacyjnych oraz niższy poziom uczestnictwa w dodatkowej nauce poza szkołą.
Uczniowie gorzej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajomość słownictwa niż z zadaniami badającymi znajomość struktur gramatycznych. Eksperci IBE zalecają, nauki słownictwa i gramatyki w kontekście ich wykorzystywania, a nie jako listy wyizolowanych struktur do nauczenia się na pamięć.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?