Jak ryby w wodzie

Fot. Paweł Stauffer
Uczniom w opolskiej SP nr 1 nie trzeba było powtarzać, ile mają czasu na egzamin. Wystarczyło, że spojrzeli na tablicę.
Uczniom w opolskiej SP nr 1 nie trzeba było powtarzać, ile mają czasu na egzamin. Wystarczyło, że spojrzeli na tablicę. Fot. Paweł Stauffer
Blisko 13 tysięcy szóstoklasistów z Opolszczyzny zdawało wczoraj pierwszy w życiu poważny egzamin. Byli zaskoczeni, że poszło im tak łatwo.

Sprawdzian jest powszechny i obowiązkowy. Napisanie go jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. W całej Polsce o tej samej porze uczniowie rozwiązywali ten sam test zatytułowany "W wodzie". W ciągu godziny musieli się uporać z 26 zadaniami. Jedno z nich wymagało wyjaśnienia pojęcia "pływa jak ryba".

- Ale proste! - komentowali uczniowie po oddaniu arkuszy egzaminacyjnych. - Rozwiązując zadania czuliśmy się jak ryby w wodzie.
W przeddzień egzaminu w szkołach panowała nerwowa atmosfera. Stres związany z pierwszą poważną próbą potęgowała atmosfera smutku po śmierci papieża.
- Dużo rozmawialiśmy z uczniami, żeby pomóc im się wyciszyć i uspokoić - podkreśla Ewa Ziembik, dyrektor PSP nr 1 w Opolu. - Tuż przed sprawdzianem dzieci były niezwykle skupione. Kiedy otwierałam koperty z testami, panowała cisza jak makiem zasiał. Wszyscy wstrzymali oddech, a potem stopniowo się rozluźniali.
Szóstoklasiści zgodnie uważali, że sprawdzian był znacznie prostszy od styczniowej próby. Tego samego zdania jest dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu.

- To bardzo przyjazny dla uczniów test. Myślę, że nie powinni mieć z nim problemów - powiedział Wojciech Małecki, dyrektor OKE.
- Dzieci rzeczywiście wychodziły bardzo zadowolone, ale jak im poszło naprawdę, dowiemy się dopiero z wyników - dodała Krystyna Płaskoń, dyrektor PSP nr 21 w Opolu. - Jeszcze dziś nauczyciele zaczną z nimi analizować test. Uczniowie są bardzo niecierpliwi i chcą się jak najszybciej dowiedzieć, czy dobrze rozwiązali zadania.

Na sprawdzianie badanych i ocenianych jest pięć podstawowych umiejętności, które powinien zdobyć uczeń szkoły podstawowej: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji oraz wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Umiejętności te mają charakter ponadprzedmiotowy, co oznacza, że np. czytanie obejmuje nie tylko umiejętności odczytywania tekstów literackich, ale także wykresów, tabel, planów sytuacyjnych itp., a zadania tak są skonstruowane, że sprawdzają umiejętności kształcone w obrębie różnych przedmiotów.
Sprawdzianu nie można nie zdać. Wynik ma znaczenie tylko informacyjne i nie powinien być podstawą do prowadzenia jakiejkolwiek selekcji. Każdy uczeń, który ukończył szkołę podstawową, niezależnie od wyników sprawdzianu musi być przyjęty do gimnazjum w swoim rejonie.
SPRAWDŹ, JAK NAPISAŁEŚ
Arkusz egzaminacyjny wraz z kluczem odpowiedzi można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej - www.cke.edu.pl.

POSZŁO DOBRZE
Mówią uczniowie PSP nr 1 w Opolu

Karina Szota:
- Ten sprawdzian nie powinien się odbyć, bo wszyscy jesteśmy w żałobie. Z drugiej strony dobrze że mamy go już za sobą, bo było całkiem łatwo. Jestem spokojna o wyniki.

Kamila Woźniak:
- Początkowe nerwy szybko minęły. Nie chcę zapeszyć, ale myślę, że nie powinno być źle. Nawet zadania z matematyki przyjemnie mnie zaskoczyły.

Michał Bednarz:
- Po trudnej próbie teraz spodziewałem się czegoś jeszcze gorszego. Odetchnąłem z ulgą, gdy się okazało, że nie trzeba było pisać opowiadania z języka polskiego.

Marcin Gackowski:
- Jedyny kłopot sprawiło mi zadanie z matematyki, wymagające dużych obliczeń. Reszta była łatwa. Porównywałem wyniki z kolegami i myślę, że będzie dobrze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska