Matura po staremu: więcej takiej nie będzie

Fot. Witold Chojnacki
Uczniowie przez pięć godzin męczyli się z wypracowaniem.
Uczniowie przez pięć godzin męczyli się z wypracowaniem. Fot. Witold Chojnacki
Egzamin w opolskich technikach rozpoczął się z opóźnieniem, bo kuratorium nie dostarczyło zestawów tematów dla wszystkich uczniów. Nauczyciele sami musieli je kserować.

Wczoraj w średnich szkołach zawodowych rozpoczął się egzamin dojrzałości na starych zasadach. Punktualnie o godz. 9 koperty z tematami zostały otwarte w obecności uczniów, po czym komisje rzuciły się do kopiowania zestawów, bo opolskie kuratorium oświaty dostarczyło szkołom tylko po kilka egzemplarzy.

W Zespole Szkół Elektrycznych uruchomiono trzy kserokopiarki, m.in. w sali gimnastycznej, i w ciągu kwadransa powielono 159 siedmiostronicowych egzemplarzy, aby każdy uczeń miał własny zestaw. Tematy przepisano też na tablicę. Ze względu na wysokie elektroniczne umiejętności uczniów nauczyciele woleli nie odczytywać ich głośno.
- W dużej szkole kopiowanie zestawów to spory kłopot. Nie rozumiem, dlaczego władze sobie z tym nie poradziły i musiało być jak za dawnych czasów - dziwił się Władysław Opoka, dyrektor Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu. - Zrobiono wszystko, by stworzyć jak najlepsze warunki dla nowej matury. Zgoda. Ale ci uczniowie też są naszymi abiturientami i nie wolno o nich zapominać.

Opolskie kuratorium oświaty tłumaczy, że zrobiono tak z oszczędności. Aby uniknąć groźby przecieku, wszystkie materiały egzaminacyjne były bowiem drukowane w kuratorium (wcześniej zlecano druk na zewnątrz).
- Nikt na tym nie ucierpiał - uważa Franciszek Minor, opolski kurator oświaty. - Nie było potrzeby drukowania dla wszystkich pełnych zestawów, z tekstami źródłowymi do dwóch ostatnich tematów, bo wiemy, że uczniowie najczęściej wybierają dwa pierwsze. Dziś na egzaminie z przedmiotu wybranego wszyscy dostaną już kompletne zestawy.
Na starej maturze z polskiego uczniowie tradycyjnie pisali przez pięć godzin wypracowanie na jeden z czterech tematów. Ogromna większość wybrała pierwszy - o bohaterach literackich, którzy poświęcili się dla idei. Poloniści już obawiają się monotonnego czytania bardzo podobnych prac.

Dziś w technikach egzamin pisemny z przedmiotu wybranego. Dla większości uczniów jest to matematyka. Potem rozpoczną się egzaminy ustne. Kandydaci na studia po starej maturze będą musieli zdawać egzaminy wstępne na wyższe uczelnie.
Mówią uczniowie Technikum Elektrycznego w Opolu
Paweł Forberger: - Tematy, o dziwo, nie były trudne, przypasowały mi. Wybrałem pierwszy - o ideach, wartościach, fanatyzmie. To fajny, życiowy temat. Napisałem cztery strony - jak dla mnie to wystarczająco - i wyszedłem godzinę przed końcem.
Dariusz Michalski: - Pisałem o motywie przebaczenia. Dla mnie ten temat wiązał się przede wszystkim z papieżem, który przebaczył swojemu zamachowcowi, ale odwołałem się też do literatury, m.in. "Pana Tadeusza" i "Potopu". Mam nadzieję, że nie będzie źle.
Mateusz Kowalski: - Jestem zadowolony. Moim zdaniem tematy nie były trudne. Najbardziej podobał mi się pierwszy, bo pozwalał pisać o problemach żywo obecnych w naszym świecie, a jednocześnie można było nawiązać do bardzo wielu lektur ze szkolnego kanonu.

Tematy maturalne
1. Służyć ideom - fanatyzm, nakaz czy złudzenie? Odpowiedz na pytanie, analizując postawy wybranych bohaterów literackich.
2. Zbigniew Herbert nazwał odpuszczanie win najtrudniejszym kunsztem. Przedstaw funkcjonowanie motywu przebaczenia w wybranych utworach literackich (i innych dziedzin sztuki).
3. Analiza i interpretacja porównawcza wierszy: Wiktora Woroszylskiego "Inteligenci" i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego " Śmierć inteligenta" albo Analiza i interpretacja wiersza Wiktora Woroszylskiego "Inteligenci".
4. Totalizm a natura (Zygmunt Kubiak "Natura i obłęd"). Czytanie ze zrozumieniem i pisanie własnego tekstu.

Dorośli też maturzyści
Egzamin dojrzałości zdaje też ponad 2 tysiące absolwentów szkół dla dorosłych. Wczoraj wybierali jeden z poniższych tematów z polskiego
1. Postawy humanistyczne w literaturze różnych epok. Scharakteryzuj je na przykładach bohaterów wybranych utworów.
2. Miłość jako zniszczenie i miłość jako ratunek. Ukaż tę opozycję na przykładach wybranych utworów literackich.
3. Analizując dzieje wybranych bohaterów literackich, oceń trafność twierdzenia, że to człowiek kształtuje swój los.
4. Analiza i interpretacja wiersza Adama Zagajewskiego "Grecy".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska