- Przewoźnik KLA "LUZ" nie posiada ważnego zezwolenia na wykonywanie przewozów osób w bezpośredniej relacji Opole - Kluczbork - informuje Violetta Ruszczewska z zespołu prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Opolu.
4 lutego 2014 r. marszałek województwa opolskiego wydał decyzję o odmowie wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii Opole - Kluczbork przez Bierdzany.
"LUZ 18 lutego odwołał się od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, które w uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia. Decyzja o uchyleniu wpłynęła do Urzędu Marszałkowskiego 16 czerwca.
Urząd Marszałkowski 16 czerwca wszczął zatem ponownie postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia zezwolenia.
23 czerwca wezwano przewoźnika do uzupełnienia wniosku.
LUZ uzupełnił wniosek 24 października, przedkładając zgody na korzystanie z przystanków zlokalizowanych w Kluczborku oraz skorygowany projekt rozkładu jazdy dla linii komunikacyjnej relacji Opole - Kluczbork przez Bierdzany.
- Wniosek przewoźnika o wydanie zezwolenia dla linii regularnej Opole - Kluczbork jest w trakcie rozpatrywania - dodaje Violetta Ruszczewska. - Zatem na dzień 21 listopada przewoźnik KLA "LUZ" Sp. z o.o. nie posiada ważnego zezwolenia.
Marszałek wydał natomiast LUZ-owi zezwolenie na uruchomienie linii Kluczbork - Bierdzany przez Jasienie.
Dlatego LUZ od poniedziałku będzie woził pasażerów oficjalnie na dwóch liniach: Kluczbork-Bierdzany i Bierdzany-Opole.
- Nie ma linii Kluczbork - Opole, ponieważ pasażerowie zgodnie z przepisami muszą wykupić w Kluczborku bilet do Bierdzan, a w Bierdzanach do Opola - mówi Dariusz Mazurczak, członek rady nadzorczej PKS-u w Kluczborku. - Jeśli na przystankach w Kluczborku bądź w Opolu LUZ umieści rozkład jazdy Kluczbork - Opole, będzie to złamanie przepisów.
- Linia Opole - Kluczbork jest i będzie, pasażerowie kupią jeden bilet za 4 zł - ripostuje Mirosław Domagała, prezes zarządu Komercyjnych Linii Autobusowych LUZ w Opolu. - To ich zdanie, że nie mamy zezwoleń na tę linię. Zezwolenia są różne i my je mamy.
Bak zgody władze województwa na uruchomienie linii Opole-Kluczbork LUZ obszedł w ten sposób, że podzielił tę trasę na dwa kawałki. Na kawałek Kluczbork-Bierdzany ma zgodę marszałka województwa, a na odcinek Bierdzany-Opole zgodę prezydenta Opola.
Dlaczego marszałek nie daje zgody LUZ-owi na uruchomienie nowej linii?
Marszałek województwa jest regulatorem przewozów pasażerskich w regionie i zwrócił uwagę, że będzie to już czwarty przewoźnik na tej linii. Już teraz autobusy są zapełnione tylko w 42 procentach.
Urząd Marszałkowski ma także podejrzenia związane z niską ceną zaproponowaną przez LUZ.
- Naszym zdaniem cena zaproponowana przez LUZ nie ma nic wspólnego z rynkiem - mówił w lutym na łamach NTO Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego- Boimy się, że gdyby weszła na tę trasę, doprowadziłaby najpierw do osłabienia konkurencji, potem do jej wyeliminowania, a na końcu do podniesienia cen biletów. Zresztą mieliśmy już podobną sytuację.
LUZ proponował w pierwszym wniosku cenę 5 zł za bilet z Kluczborka do Opola. Teraz obniżył bilety jeszcze bardziej, do 4 zł.
- Konkurencja jest w każdej branży, byle była to uczciwa konkurencja, a nie ceny dumpingowe- mówi starosta kluczborski Piotr Pośpiech (powiat od 2009 roku jest właścicielem PKS-u Kluczbork). - Przecież ceny benzyny mamy te same, amortyzacji autobusów podobne. W naszym PKS-ie zatrudniamy 100 pracowników, wszyscy kierowcy mają u nas umowę o pracę. Nie możemy wozić pasażerów za 4 zł do Opola.
LUZ będzie zdecydowanie najtańszym przewoźnikiem na tej linii.
Bilet z Kluczborka do Opola kosztuje:
7,30 zł w autobusie PKS-u Kluczbork,
7 zł w busach prywatnej firmy Fart,
7,37 zł w szynobusie (promocyjne "połączenie w dobrej cenie" kosztuje 4,41 zł).
Opinie pasażerów są różne. Mieszkańcy Kluczborka raczej entuzjastycznie podchodzą do oferty nowego przewoźnika.
- Dotychczas wybierałyśmy głównie szynobusy, bo były najtańsze, do Opola trochę ponad 4 zł- dodają Karolina Mucha i Magdalena Geryng.- Teraz będziemy jeździły autobusem za 4 zł. Na tej konkurencji najbardziej zyskają pasażerowie.
Pasażerowie z innych miejscowości Opolszczyzny, obsługiwanych przez LUZ, są dużo bardziej sceptyczni.
- Mieszkam w Zawadzie, to jest na trasie Kluczbork-Opole, tylko że jest to ostatnia miejscowość przed Opolem. Za bilet z Zawady do Opola płacimy w autobusach LUZ-u aż 5 zł! - mówi pani Irmgarda, mieszkanka Zawady. - Bilet całą trasę z Kluczborka do Opola kosztuje 4 zł, a 7 km z Zawady do Opola 5 zł. Gdzie tu sens i logika?!
- Bilety w LUZ-ie na 11-kilometrowej trasie Opole-Kotórz Mały kosztują 6 zł, a na 45-kilometrowej trasue Opole-Kluczbork 4 zł! - dodaje mieszkaniec Kotorza Małego.
Pasażerowie przypominają, że kiedy LUZ konkurował z PKS-em Opole, bilet z Opola do Turawy 3 zł. Kiedy PKS Opole wycofał się z tej linii, LUZ podniósł cenę do 6 zł. LUZ tłumaczył, że 3-złotowy bilet był tylko promocją.
Mirosław Domagała zaznacza, że za bilet z Kluczborka do Opola także jest promocją.
Jak długo potrwa promocja i jaka będzie docelowa cena biletu?
- Nie potrafię tego powiedzieć, wszystko zależy od tego, ilu pasażerów będzie jeździć naszymi liniami i jak rentowne będą te połączenia - mówi prezes LUZ-u.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?