Bez względu na to gdzie spędzamy wakacje i kto organizuje wypoczynek musimy znać nasze prawa oraz obowiązki.
Przypomina o nich Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Hotel, motel, pensjonat - sprawdź gdzie jedziesz i za jaki standard płacisz.
Polskie przepisy szczegółowo określają wymagania jakie muszą spełniać obiekty noclegowe.
Decydując się na pobyt w hotelu czy pensjonacie płacimy wielokrotnie więcej i mamy prawo oczekiwać, że usługi będą świadczone na określonym przez prawo poziomie.
W każdym polskim hotelu i pensjonacie na widocznym miejscu powinny być umieszczone:
- nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi,
- tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu,
- informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami,
- informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
Przed wyjazdem warto zwrócić się do organizatora imprezy lub bezpośrednio do przedsiębiorcy świadczącego usługi z prośbą o przedstawienie dokumentu potwierdzającego zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii.
Pamiętaj - decydując się na urlop zagraniczny dopytaj o rzeczywisty standard
hotelu oferowanego przez organizatora.
Nie ma identycznej kategoryzacji obiektów hotelarskich w każdym kraju.
Dlatego standard hotelu *** we Francji może się różnić od hotelu *** w Egipcie.
Jeżeli okaże się, że placówka nie spełnia określonych wymagań, konsumenci mogą dochodzić swoich roszczeń.
Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży reklamujemy u organizatora. Natomiast, gdy samodzielnie zawarliśmy umowę, reklamujemy ją u właściciela obiektu.
Cena wycieczki - czy może się zmienić? Jak traktować oferty promocyjne?
Blisko plaży, pokój z widokiem, w zacisznej okolicy - co to właściwe oznacza?
Zanim podpiszesz umowę, żądaj doprecyzowania zbyt ogólnych pojęć. Może się bowiem okazać, że "blisko plaży" dla turysty oraz dla organizatora wyjazdu to zupełnie inne odległości. Jeżeli zgodnie z umową hotel miał się znajdować 50 metrów od morza, mamy prawo tego oczekiwać.
Pamiętaj - im więcej sprecyzujesz postanowień kontraktu, tym łatwiejsza droga dochodzenia roszczeń w przypadku niewywiązania się organizatora z umowy.
Rejestr klauzul niedozwolonych - warto do niego zajrzeć.
W tej chwili w Rejestrze znajdują się 1962 klauzule, z czego prawie 700 dotyczy turystyki. Jest to największa grupa klauzul z jednej branży.
Znajdują się w nim postanowienia np. z góry określające kwotę o jaką może się ubiegać turysta, jeżeli rezygnuje z wyjazdu, czy ograniczające odpowiedzialność organizatora za usługi wykonywane podczas wycieczki.
Wpis postanowienia do Rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może go stosować. Warto przed podpisaniem umowy sprawdzić, czy nie zawiera ona niedozwolonych klauzul.
Gdzie szukać pomocy?
Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów.
Ważne strony www z poardami na wakacje
Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?