Za odwołany lot żądaj odszkodowania

Redakcja
Przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania jedynie w przypadku odwołania lotu z przyczyn nadzwyczajnych. (fot. sxc)
Przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania jedynie w przypadku odwołania lotu z przyczyn nadzwyczajnych. (fot. sxc)
Stanisław Pakos powiatowy rzecznik praw konsumenta w Opolu odpowiada na pytania czytelników nto i portalu www.strefabiznesu.nto.pl

Adam z Opola: -  Pracuję w Irlandii i kiedy ostatnio miałem wylecieć samolotem z Warszawy, lot został odwołany. Przewoźnik tłumaczył się  awarią maszyny, a ja musiałem skorzystać z droższego lotu. Czy mogę oprócz zwrotu pieniędzy za bilet domagać się jakiegoś odszkodowania?

- Jeżeli lot odbywa się na obszarze Unii Europejskiej, wówczas obowiązują przepisy rozporządzenia WE 261/2004 ustanawiające ogólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

W  przypadku odwołania lotu pasażer może:

- żądać zwrotu pieniędzy za bilet,

- zgodzić się na zmianę planu podróży na porównywalnych warunkach do  miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie,

- zgodzić się na zmianę planu podróży w terminie wybranym przez pasażera.

W przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje odszkodowanie. Zależy ono od długości trasy lotu - do 1500 km w wysokości 250 euro, dla tras dłuższych 400 euro. Kwota odszkodowania zmniejsza się o połowę, jeżeli przewoźnik znajdzie nam połączenie docelowe (do 2 godzin opóźnienia) przy  trasie do 1500 km lub (do 3 godzin opóźnienia) przy  trasie powyżej 1500 km.

Wypłata powinna mieć formę pieniężną, ale za zgodą pasażera może mieć też formę voucheru. Na przewoźniku w razie odwołania lotu ciąży obowiązek zapewnienia pasażerowi - oprócz odpowiedniej informacji - możliwości kontaktu z rodziną, np. przez bezpłatne rozmowy telefoniczne lub e-mailowe, oraz dostarczenia mu odpowiedniej ilości napojów i wyżywienia, jeżeli pasażer czeka na inne połączenie.

Przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania jedynie w przypadku odwołania lotu z przyczyn nadzwyczajnych. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim wyroku (syg. C-549/07) orzekł, że co do zasady przewoźnik nie może odmówić wypłaty odszkodowania pasażerowi z powodu odwołania lotu, którego przyczyną były problemy techniczne maszyny.

Jeżeli pasażera poinformowano o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed  datą odlotu, wówczas odszkodowanie się nie należy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska