Głośna latem br. plajta Biura Podróży Kopernik spowodowała, że Polaków wypoczywających w Egipcie i Tunezji musiał sprowadzać mazowiecki urząd marszałkowski i Ministerstwo Spraw Zagranicznych, bo firma nie miała już pieniędzy na opłacenie przelotu.
W takich momentach zapala się w głowie lampka: co zrobić, żeby wypoczynek odbył się bez takich dodatkowych - nieprzyjemnych i stresujących - atrakcji.
Dlaczego biura plajtują?
Firmy sprzedające pakiety turystyczne rok wcześniej podpisują umowy z dostawcami usług (hotele, transport) oraz wpłacają ustalonej wysokości zaliczkę.
- Następnie powstaje oferta touroperatora, która zostaje wprowadzona na rynek - tłumaczy Albert Lange z serwisu eSKY.pl. - Jeżeli cena została dobrze skalkulowana i sprzedaż przebiega zgodnie z planem oraz nie ma bardzo dynamicznych wahań kursów walutowych, wówczas operator nie powinien mieć problemów z płynnością finansową.
Kłopoty mogą pojawić się w momencie, gdy kurs walutowy jest bardzo niestabilny, jak miało to miejsce między innymi w ostatnich miesiącach.
Wówczas wielu klientów rezygnuje z wyjazdu z powodu wzrostu wydatków, jakie musieliby ponieść za granicą, a jednocześnie usługi zarezerwowane rok wcześniej przez firmę drożeją.
W rezultacie touroperator zaczyna dopłacać do sprzedawanych pakietów. Wszystko to może prowadzić do utraty płynności finansowej, a w następstwie nawet do bankructwa biura podróży.
- Różnice w kursach walut w tym sezonie turystycznym sięgały 50-60 proc. - przyznaje Piotr Henicz z opolskiej Itaki. - Szczególnie dotkliwie mogły to odczuć małe biura podróży.
Przeczytaj: Jak klient może się przed tym zabezpieczyć i Jak sprawdzić wiarygodność biura podróży
Na co zwrócić uwagę, przeglądając ofertę biura podróży:
- cena - jeżeli jest w obcej walucie, musimy uzyskać informację, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty; czy cena obejmuje wszystkie usługi czy za niektóre - i jakie - będziemy musieli zapłacić na miejscu;
- położenie hotelu - gdzie tak naprawdę jest usytuowany - tuż przy plaży czy przy ruchliwej ulicy w centrum miasta, a może przy lotnisku;
- kategoria hotelu - nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich, trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego; poprośmy zatem o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju;
- wyżywienie - czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej czy np. otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.
Co powinna zawierać umowa z biurem podróży
Przede wszystkim musi być zawarta na piśmie i powinna określać m.in.:
1. Organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, NIP, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała.
2. Miejsce pobytu lub trasę wycieczki.
3. Czas trwania imprezy turystycznej.
4. Program obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług:
- rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu;
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii;
- liczbę i rodzaj posiłków.
5. Cenę wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny.
6. Rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.
7. Sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.
Kiedy biuro podróży może podwyższyć cenę wycieczki
W zasadzie nie może być ona podwyższona. Wyjątkowo, jeżeli taką możliwość przewiduje umowa oraz biuro to udokumentuje (powinno klientowi przedstawić kalkulację podwyżki), na podwyższenie ceny może wpłynąć jedna z następujących okoliczności: wzrost kosztów transportu, wzrost kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych.
Ważne
Na 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności.
Przeczytaj więcej: Czy można złożyć reklamację oferty „last minute”?
Kiedy zgłosić reklamację?
Niezwłocznie. Powinniśmy zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora o wadach imprezy turystycznej. Umowa musi określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. Jeżeli jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki.
W jakim terminie biuro podróży powinno odpowiedzieć na reklamację? Organizator turystyki powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy – w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?