Hybrydowy autobus Volvo na ulicach Opola (video)

Redakcja
Hybrydowe Volvo 7700 można zobaczyć na liniach obsługujących centrum miasta.
Hybrydowe Volvo 7700 można zobaczyć na liniach obsługujących centrum miasta. Sławomir Mielnik
Miejski Zarząd Komunikacji testuje pierwszy autobus o napędzie hybrydowym. Być może w przyszłości będziemy mogli jeździć tylko takimi pojazdami.

Hybrydowe Volvo 7700 można zobaczyć na liniach obsługujących centrum miasta. Autobus wyróżnia się zastosowaną technologią, bo równolegle napędza go klasyczny diesel oraz silnik elektryczny.

Silnik elektryczny jest wykorzystywany przy ruszaniu i rozpędzaniu pojazdu do prędkości około 18 km na godzinę, co gwarantuje oszczędność paliwa. Powyżej tej prędkości uruchomia się automatycznie silnik wysokoprężny, ładowane są również baterie.

- Producent deklaruje, że taki napęd pozwala obniżyć zużycie paliwa o ponad 30 procent oraz zredukować emisję spalin - mówi Tadeusz Stadnicki, prezes MZK Opole, który dzisiaj prezentował autobus. - To są jednak deklaracje, a my sami musimy zobaczyć, czy mają pokrycie w rzeczywistości. Bezsprzecznie jednak hybrydowe autobusy są znacznie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego niż tradycyjne.

Ale są też wady. Pojazd kosztuje około 300 tysięcy euro netto i to sporo więcej niż autobusy napędzane tylko dieslem . M.in dlatego na razie w Polsce jeżdżą tylko pojedyncze egzemplarze autobusów hybrydowych.

W Opolu też prędko się nie pojawią, bo choć miasto planuje zakup 14 nowych autobusów w przyszłym roku, to w przetargu nie będzie preferencji dla wozów o napędzie hybrydowym.

- To jest ciekawa technologia, będziemy testować także inne autobusy o takim napędzie, ale z myślą o kolejnych przetargach - przyznaje Tadeusz Stadnicki.

- Spodziewamy się bowiem, że w kolejnych latach tylko na autobusy o ekologicznych napędach będzie można uzyskać wsparcie funduszy Unii Europejskiej. Musimy być na to przygotowani - podkreśla Tomasz Zawadzki, naczelnik biura organizacji transportu zbiorowego.

Testowany autobus zbudowany jest ze stali nierdzewnej, ma czterocylindrowy silnik o pojemności 5 litrów i mocy 210 KM.

Na ulicach będzie jeździł do 20 listopada na liniach nr 3, 5, 9, 13, 15 i 17.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska