Biuro podróży odwołało ci wakacje. Kto może dostać zwrot pieniędzy? Prawnik radzi

Mirela Mazurkiewicz
Mirela Mazurkiewicz
Osoby, które wracają z wakacji, muszę poddać się obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie.
Osoby, które wracają z wakacji, muszę poddać się obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie. Archiwum
Koronawirus pokrzyżował Ci plany? Masz pytania do prawnika? Ślij je na: [email protected]. Na Państwa wątpliwości odpowiada adwokat Tomasz Płachtej.

Krystyna: Pod koniec marca miałam wylecieć na zagraniczne wakacje. Wyjazd został opłacony, ale dostałam informację, że zostaje odwołany i mogę wybrać sobie wczasy w innym miejscu oraz terminie. Wiem, że później nie dostanę urlopu, dlatego chciałabym zrezygnować. Czy mogę domagać się całkowitego zwrotu wpłaconej kwoty?

Osoby, które na wypoczynek wybierały się z biurem podróży są w dobrej sytuacji, bo chroni je ustawa o imprezach turystycznych. Zgodnie z art. 47 ust. 4 tej ustawy podróżny może odstąpić od umowy i zrezygnować z udziału w wycieczce przed jej rozpoczęciem w przypadku pojawienia się nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie.

Podobnie rzecz się ma, gdyby konieczny byłby przejazd tranzytowy uczestników wycieczki przez zagrożone terytorium. W takiej sytuacji klient nie ponosi opłaty za odstąpienie od umowy i rezygnację z wycieczki.

Pamiętać jednak należy, że podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych touroperatorowi z tytułu imprezy turystycznej. Oznacza to, że jeżeli w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie wykryto przypadki koronawirusa, podróżny może odstąpić od umowy, z jednoczesnym zwrotem wszystkich dotychczas uiszczonych opłat. Zwrot ten nie obejmuje natomiast odszkodowania czy zadośćuczynienia.

Na takich warunkach organizator może anulować wyjazd tylko z zastrzeżeniem, że jest to spowodowane wspominanymi już nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami. W takiej sytuacji konieczne jest powiadomienie klienta o rozwiązaniu umowy niezwłocznie przed rozpoczęciem imprezy turystyczne.

Touroperator, w terminie 14 dni, powinien dokonać pełnego zwrotu wpłat dokonanych przez niedoszłego turystę. Należy podkreślić, że powyższe zapisy mają zastosowanie w przypadków wyjazdów organizowanych przez biura podróży. Jeśli wyjazd był przygotowany na własną rękę, nie mamy możliwości uzyskania zwrotu kosztów.

od 7 lat
Wideo

Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska